Sabtu, 17 Ogos 2013

Cerita Sebuah Mimpi ^^



Assalamualaikum ,
Cerita sebuah mimpi mengisahkan Imam Ahmad dan sebuah mimpi tuan gurunya.Kisah ini berlaku ketika Imam Ahmad masih muda dan pada ketika itu juga ada seorang yang mengamalkan ajaran sesat mencabar para ulama yang ada untuk berdebat dengannya.Dia bertanyakan 3 soalan kepada semua ulama :


  • Sebelum Allah ada apa?..Selepas Allah ada apa?..
  • Kalau Allah wujud,Dia ada di mana?
  • Kalau Allah wujud,Dia buat apa sekarang?

Semua ulama yang berdebat dengannya ini kalah keran tidak dapat menjawab ketiga-tiga soalan tersebut dan akhirnya tok guru Imam Ahmad ini diajak berdebat selepas solat Jumaat.Tok guru Imam Ahmad berasa gusar dan pada malam itu beliau bermimpi,dalam mimpi tersebut dia tengok sebuah taman yang indah penuh dengan pokok-pokok ,kemudian mncul seekor babi memusnahkan pokok-pokok tersebut sehingga tinggal satu pohon sahaja.Kemudian muncul seekor kancil membunuh babi tersebut dan tinggallah sebatang pokok itu sahaja dalam taman tersebut.


Usai solat Subuh pada pagi Jumaat ,tok guru termenung berfikir tentang mimpinya semalam.Kemudian lalu Imam Ahmad nampak tok gurunya itu termenung .Imam Ahmad pergi mendapati tok gurunya dan tok gurunya menceritakan tentang mimpinya semalam kepada Imam Ahmad .Tok gurunya menyuruh Imam Ahmad mentafsir mimpinya semalam.

Imam Ahmad mentafsir mimpi tersebut.Pokok-pokok tersebut melambangkan ulama-ulama .Babi melambangkan orang yang membawa ajaran sesat tersebut.Pokok-pokok yang dirosakkan oleh babi tersebut samalah juga dengan ulama yang telah dikalahkan dan tinggal sebatang sahaja iaitu tok gurunya.Si kancil tersebut adalah diriku yang akan mengalahkan orang sesat tersebut itu nanti.

Imam Ahmad berkata :tak mengapa tuan guru,selepas solat Jumaat tok guru duduk diam biar dia berdebat dengan orang tersebut.Selepas solat Jumaat orang tersebut terus naik ke mimbar dan mengemukakan 3 soalan tersebut,lalu Imam Ahmad menyahut cabaran tersebut.


Orang tersebut gelakkan Imam Ahmad kerana ketika itu beliau masih muda.Kemudian,Imam Ahmad menjawab soalan yang pertama : Sebelum Allah ada apa?..selepas Allah ada apa?.. Imam Ahmad menjawab dengan bertanya soalan kepada orang tersebut.Imam Ahmad bertanya : Sebelum ibu jari mu ada apa?..Selepas anak jari mu ada apa?.. Orang itu tercengang kerana tidak dapat menjawab soalan tersebut.Imam Ahmad berkata kalau engkau tidak boleh menjawab maksudnya aku yang akan menang.

Soalan yang kedua : Imam Ahmad menjawab jawapan untuk soalan itu ada padamu.Orang tersebut terkejut lagi.Kenapa pula ada padanya?.Jadi Imam Ahmad bertanya dalam diri kau ada roh ,cuba engkau beritahu kepadaku dimanakah roh engkau,di hidung ke? di kepala atau dimana? Sama juga dengan soalan yang pertama .Orang tersebut tidak boleh menjawab .Jadi sekali lagi Imam Ahmad yang menang.

Soalan 3 :Imam Ahmad tidak mahu menjawab ,malah Imam Ahmad bertanya balik mengapa engkau tidak mahu menjawab soalan ku? Imam Ahmad berkata,kalau begini tidak adil kerana engkau yang bertanya berada di tempat tinggi,aku yang menjawab berada di bawah? Kemudian orang tersebut beralah ,dia turun dari mimbar dan Imam Ahmad naik ke atas mimbar .Kemudian Imam Ahmad pun menjawab ,kalau engkau nak tahu Tuhan aku buat apa? Sebentar tadi Dia baru sahaja turunkan yang bathil dan naikkan orang yang benar.

Orang itu pun terkejut dan mati di situ.Mimpi tok guru Imam Ahmad menjadi kenyataan.

*Gambar sekadar saringan dan terlintas kisah ini ketika melihat gambar tersebut,terus doakan saudara kita di sana*


Pengajaran :
  • Walaupun usia kita masih muda,kita perlu mencari ilmu.Mencari ilmu kerana ilmu Allah itu ada di mana-mana .
  • Sekuat mana pun kita,jika kita berada di jalan yang salah,membuat kemungkaran dengan nikmat yang Allah berikan .Pengakhirannya akan ada kebenaran yang akan terbuka.
  • Selalu berdoa,mohon yang terbaik dariNya.




Terima kasih kepada yang menceritakan kisah ini kepada ana,semoga sentiasa dalam rahmatNya,
Moga bermanfaat ,
Cerita sebuah mimpi,
Moga di pengakhirannya kita jumpa yang terbaik,
in sha Allah,


Catat Ulasan