Jumaat, 19 Julai 2013

Sebuah Perjalanan :)

Assalamualaikum...
Salam 10 Ramadhan...



Hakikat sebuah perjalanan dalam kehidupan ini tidak mudah,tidak dinafikan dalam perjalanan itu ada ujian dia.Itu perkara biasakan.Kata orang hidup tak seindah seperti yang kita sangkakan tetapi kita yang mencorakkannya sendiri.Terpulang kepada kita.Ana petik kata-kata seorang guru : 

Jangan ikut nafsu nanti kita yang merana,
Jangan ikut pandangan mata,sesungguhnya ia menipu,
Tetapi ikutlah kata dari lubuk hati yang membawa kita ke jalanNya,
in sha Allah.

Bagaimana hendak memegang 'title' wanita solehah,kalau ketika ditimpa ujian yang sedikit kita sudah mengeluh? Tidak memandang kesusahan orang lain yang lebih perit dari kita.Umat Islam di Palestin,Syria,Mesir mereka ditindas .Adakah kita sudah lupa kemenangan Islam menakluk Kota Constantinapel pada suatu ketika dahulu oleh seorang pemuda yang bernama Sultan Muhammad Al-Fateh,perjuangan Saidina Ali dan ramai lagi.Di Malaysia bagaimana Islam itu sendiri membangun??.. fikir-fikirkan.
Siapa yang perlu dikasihani??... 

Di Palestin mereka ditindas tetapi masyarakatnya terus memegang cara hidup Islam yang sebenar.Anak-anak kecil berani membaling batu kearah kereta kebal yang sedang membuat rondaan sehinggakan ada yang dibunuh kerana mereka terlalu berani .Anak-anak di Malaysia?.. Bagaimana mereka diasuh?...Jangan salahkan mereka andai suatu hari nanti mereka tidak mengenal siapa yang digelar Sahabat Nabi,Kisah -kisah Nabi. :)

***********

Ramadhan kali ini banyak pengalaman yang baru.Orang kata tuah ayam nampak di kaki,tuah manusia siapa yang tahu kan?.Bermula dengan program Pesta Konvokesyen tetapi dipertengahan jalan kami sebuah dipanggil untuk menjadi sukarelawan untuk memberi motivasi kepada adik-adik di Kuala Besut.Program ini mengumpulkan pelajar IPT dari seluruh Malaysia.Berkampung selama 4 hari 3 malam di Universiti Malaysia Kelantan,Kampus Bachok.Ana mendapat tugasan menjadi fasi di Sekolah Kebangsaan Kuala Besut 2,bilangan barisan fasi seramai 12 orang yang melibatkan dari UMK,UPSI dan Unisza.Bilangan pelajar pula seramai 106 orang.Ini pengalaman yang pertama melibatkan diri memberi motivasi kepada adik-adik yang mengambil UPSR pada tahun ini.Jika selama ini hanya melibatkan diri menjadi fasi di Kolej MARA Kulim,program kali ini berbeza.Banyak pengalaman yang ana belajar dari adik- adik :

  • Pesan guru besar sekolah,ketika dalam kumpulan nanti kamu semua akan bertemu dengan murid yang cemerlang dan lemah.Dalam kumpulan yang ana dapat ada 7 orang,ada yang cemerlang ,sederhana dan lemah.Sebuah perkongsian untuk semua,adik ini bernama Anwar,dia seorang kelas pertama tetapi menurut kawan-kawannya dia jarang datang ke kelas.Tetapi apa yang ana nampak dalam diri adik ini dia ada impiannya.Apabila ditanya ketika dalam LDK,apa impian adik?.. nak masuk UUM katanya,teringin nak tengok bacteria dengan microscope.Sejauh itu angan-angan adik yang berusia 12 tahun.Sepanjang pemerhatian ,dia kurang diberi galakan kepadanya untuk belajar.in  sha Allah,adik ini akan berjaya di masa hadapan dengan impian yang kuat.
Terima kasih kepada semua yang menjayakan Program Mahasiswa IPT bersama masyarakat.in sha Allah ada rezeki kita berjumpa lagi.Semoga Ukhwah ini berkekalan. :)










Salam Ukhwah
Terima kasih
:)



Catat Ulasan