Rabu, 13 November 2013

القلب (al-qalb) dan الكبد (al-kabid)

 الرَّحِيمِ الرَّحْمنِ اللهِ بِسْم

JANTUNG VS HATI


Entry kali ini jom kita belajar tentang jantung dan hati.Haa,macam blog seorang doktor pulak :).Ramai antara kita terkadang keliru di antara jantung dan hati.Sebagai contohnya,

“Cinta itu tempatnya di hati, sekiranya dia kecewa hatinya menangis.Sekiranya dia gembira, hatinya ketawa.”

”Seandainya waktu, Tak pernah pertemukan aku dengan dirimu, Akan kubiarkan mati hatiku selamanya, Sehingga kau datang membangunk anaku.”

“Aku ingin menjadi pembuka hatimu yang sekian lamanya ,Terkunci kerna selalu terluka , Ku ingin menjadi penutupnya.”

Dan banyak lagi contoh-contoh yang lain. Kalau bab ayat-ayat jiwang semua orang pandai kot. ;)

InsyaAllah kita akan huraikan perbezaan jantung dengan hati dalam beberapa aspek :

1.   Kedudukan
2.   Ilustrasi cinta
3.   Terjemahan bahasa
4.   Isyarat tangan

1)   Kedudukan


-       القلب (al-qalb) = heart = jantung
Kedudukan jantung di tengah-tengah dada.

-       الكبد (al-kabid) = liver = hati
Kedudukan hati lebih rendah daripada jantung dan atas sedikit daripada perut.




Persoalannya sekarang di manakah arah tangan kita apabila kita ucap, 

“YOU ARE IN MY HEART”?

2)   IlustrasiCinta


Jika dilihat dari segi bentuk ‘cinta’ ini, ia menyerupai kepada jantung dan amatlah jauh sekali seperti hati.

3)   Terjemahan Bahasa

-       Pertama sekali kita perlu memahami terjemahan bahasa Arab untuk jantung dan hati iaitu, القلب (al-qalb) dan الكبد (al-kabid). Perubahan pada huruf qaf (قلب) kepada huruf kaf (كلب) boleh berubah daripada makna jantung kepada anjing. Jadi kita perlu memperbetul bahasa Melayu bukan “awak dalam kalbuku” tetapi “awak dalam qalbuku”.

-       Dalam kamus rujukan bahasa Arab, pengarang Ibnu Manzur menyatakan, al-Qalb :segumpal daging dari fuad (jantung) yang tergantung dengan urat besar tempat ia bergantung. Ini dirakamkan pada tahun 711H.

-       Dengan teknologi perubatan moden, dalam kamus Arab moden mentakrifkan lebih terperinci. Al-Qalb : organ berotot dalaman yang menerima darah daripada salur darah dan mengepam ke arteri.

-       Jika diterjemahkan dalam Kamus Dewan Bahasa, jantung bermaksud organ berotot yang mengepam darah keseluruh tubuh badan. Ianya sama seperti dalam kamus moden Arab.

-       Penyakit jantung jika diterjemahkan kepada bahasa Inggeris bermaksud ‘heart attack’. Sekiranya ‘heart attack’ diterjemahkan kepada bahasa Melayu yang menggunakan ‘heart’sebagai ‘hati’, maka penyakit jantung akan berubah menjadi penyakit hati.


4)   Bahasa Tangan


Apabila kita berkata, “Kita perlu menjaga hati ini”, di manakah arah tangan kita ditujukan ? Pastinya di dada.Bukankah hati itu berada dekat dengan perut? Kenapa kita tidak tujukan ke situ?

“Dan jadikanlah kamu semua hamba Allah yang bersaudara.Seorang Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Jangan menzaliminya, jangan meninggalkannya tanpa pertolongan dan jangan merendah-rendahkan dirinya.Taqwa itu adalah di sini. (Abu Hurairah berkata) Rasulullah menunjukkan tangannya kedadanya sebanyak tiga kali.”

[Hadis di riwayatkan oleh Muslim]

“Dan dalam setiap tubuh manusia ada seketul daging.Sekiranya ia baik, baik keseluruhan tubuhnya. Dan sekiranya ia rosak, rosak keseluruhan tubuhnya. Ketahuilah bahawa ia adalah al-Qalb.”

[Hadis diriwayatkan oleh Bukhari]

·         Hati Nurani
Apabila hati bersih dan elok daripada sifat-sifat yang tercela seperti riak, sombong, ujub, mengumpat, mengadu domba dan sebagainya.Maka baiklah hubungan hatinya dengan Allah SWT, rasul-Nya dan sesame manusia.Pastikan baik akhlak dan tingkah lakunya dan akan baik juga kehidupannya dengan masyarakat sekeliling

·         Jantung
Manusia yang mengalami sakit jantung, pesakit akan merasakan seluruh tubuhnya terseksa. Bahkan, sekiranya jantung telah rosak dan tidak berfungsi lagi, pesakit akan mati. Jantung hanya dapat dipindahkan daripada seseorang yang baru meninggal dunia kepada orang yang masih hidup.Sekiranya jantung sihat, kita boleh melakukan banyak perkara tanpa kesukaran.Kesukaran yang berlaku kepada pesakit jantung tidak sama dengan kesukaran pesakit hati sehingga ia digelar ‘Pembunuh Nombor 1 Negara’.

(Hati manusia boleh dipindahkan daripada seorang manusia yang hidup kepada manusia yang hidup yang lain.)



Ikut kata hati kecilmu,
moga bermanfaat,
waallahu'lam.
diadaptasi dari sebuah buku karangan Apa Erti Cinta (Syihabudin Ahmad)

Tiada ulasan: