Jumaat, 12 Julai 2013

Itu Untukmu :)

Assalamualaikum  dan Salam Ramadhan...


Alhamdulilah,hari ke 3 semua umat Islam menunaikan ibadat berpuasa.Bagi ana puasa kali ini alhamdulilah dapat berpuasa di rumah walaupun sekejap sebab perlu mengikuti kursus untuk Sektretariat Karnival Konvokensyen UMK kali ke 3 bermula 15 Julai - 3 Ogos.Manfaatkan sebaiknya.in sha Allah.


Semalam adik-adik lepasan matrix dan stpm telah mendapat keputusan UPU,tahniah buat semua.Ada yang dapat seperti yang adik-adik semua minat kan sekurang-kurangnya ada la yang dalam 8 pilihan :).Namun ada juga yang menangis terguling-guling sebab tak dapat U yang kita minta atau kos yang kita tak minat atau yang lebih hebat ada yang sampai dapat dua tawaran terus..tahniah!!..


Sudah menjadi kebiasaan masyarakat kita sekarang,kalu ada yang bertanya 'adik ,dapat U mana?.. dapat UM,USM,UUM kan hebat bunyi tu tambah-tambah lagi kalau dapat kos yang hebat.Adik !! yang dapat Universiti yang dikata tak terkenal, baru nak naik jangan la malu nak jawab,kalau ada yang bertanya soalan yang sama.Pengalaman yang kita alami sama,kita mempunyai impian kita sendiri,betul kan??..tapi kita beranggapan kalu tak dapat U yang kita minat tu kita tak dapat yang kita inginkan.Salah tu,bagi akak kejayaan kita atas usaha kita,sejauh mana hebatnya U itu bukan pengukurnya.Adik belajar rajin-rajin dapat result terbaik,sahsiah baik,skill communication baik.Kita ada peluang tu.Cuba ubah pemikiran kita.


'Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu ia amat buruk bagimu,Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui'

(Al-Baqarah ayat 216)


Teruskan perjuangan kita,jangan mudah mengalah.Buktikan kepada orang lain yang kita juga mampu.Mampu bersaing dengan mereka.Itu yang terbaik buat kita dan bersangka baiklah dengan ketentuannya.in sha Allah.Perjalanan kita masih jauh,rezeki yang Allah kurniakan kepada kita terima dengan hati yang terbuka.Cuba kita tengok ramai lagi yang kita belajar tetapi tiada kemampuan tiada kekuatan yang Allah berikan kepadanya. Alhamdulilah...


In sha Allah,jika masih diberikan peluang,nikmat kesihatan yang baik,panjang umur akak akan menereuskan pembelajaran di Universiti Malaysia Kelantan ,Kampus Jeli  tahun 2.Cepat masa berlalu.Semoga kita sentiasa dalam rahmatnya.Baru sekarang ketemu mengapa,kenapa Allah bagi akak belajar di sini walaupun ada yang sebelum ni duk kata macam-macam.Mencari hikmah disebalik sebuah ketentuan.Tapi bersyukurlah dengannya. :)











Itu untuku,
Itu untukmu,
Itu untuk semua,
in sha Allah,
Fiamanillah..



Catat Ulasan