Jumaat, 5 Julai 2013

Apa yang perlu kita Ubah?..

Assalamualaikum...

Alhamdulilah bersyukur ke hadrat Allah swt masih diberi kesempatan untuk menulis kat sini.Allah menarik nikmat kesihatan buat diri ini seketika.

Entri yang ana akan tulis di bawah ini berkaitan dengan muslimah di luar sana.Dari segi pemakaian kita,yea pemakaian.Kalau kita nak mengikut trend sekarang macam-macam la kan dengan stail koreanya,stail belit sana belit sini.Ana tak kisah kalau kamu semua nak mengikut trend,tetapi harus ingat tutup aurat itu lebih penting sahabat ku yang dikasihi.Bukan tidak boleh !! Ingat tu,jangan salah faham lak :)

Islam telah mengariskan 8 garisan buat kita ,jom selidik :)

  • Pakaian tersebut mestilah menutup aurat.
Telah berkata Aisyah .a “ Sesungguhnya, Asma’binti Abu Bakar menemui Nabi saw dengan memakai busana yang nipis ” Maka nabi berpaling daripadanya dan bersabda “Wahai Asma’ , sesungguhnya apabila wanita itu telah baligh (sudah haid) tidak boleh dilihat daripadanya kecuali ini dan ini , sambil mengisyaratkan kepada muka dan tapak tangannya”

  • Pakaian yang tidak nipis sehingga menampakkan bayangan tubuh dari luar.
Dua orang ahli neraka yang belum pernah saya lihat adalah : kaum yang memegang pecut bagai ekor lembu digunakan untuk memukul orang (tanpa alasan), orang perempuan yang berpakaian tetapi telanjang bagaikan merayu-rayu melenggok-lenggok membesarkan cemaranya bagaikan punuk unta yang mereng. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau syurga, sedangkan bau syurga dapat dicium dari jarak yang sangat jauh”
(Riwayat Muslim)

  • Pakaian itu tidak sempit dan atau ketat,tetapi yang longgar dan selesa.
Banyak hikmah dia kalau kita pakai yang longgar dan selesa ni kan.Kita boleh pakai untuk sembahyang.Sebaik-baik pakaian adalah pakaian yang boleh di bawa untuk solat.Tak perlu kita risau kalau kat surau atau masjid yang kita singgah tue tak menyediakan telekung yang tak mencukupi atau yang sebersih dan sewangi yang ada kat rumah :).
Pakaian yang longgar juga dapat menyelamatkan kita dari pandangan yang tak elok di luar sana.Kadang-kadangkan diri sendiri yang rasa malu..huu..

  • Warna pakaian itu suram atau gelap(tidak menyerlah).
Kalau kita tengok masyarakat arab mereka memakai abaya yang semuanya berwarna hitam.Siapa mereka tu? ninja kea?..hoho..tidak sama sekali.Mereka telah dididik dari zaman Rasulullah dengan pemakaian sedemikian,tetapi masyarakat kita sekarang jika melihat ada yang berpakaian begitu macam-macam gelaran yang diberikan.Sekarang femes kan dengan trend colour block.Tudung warna oren,baju warna hijau,kain warna purple.perghh !!..hebat..tapi kan agak-agak lah nak ikut trend pun..hehe

  • Pakaian itu seeloknya tidak disapu dengan wangi-wangian yang harum.
"Wanita apabila memakai wangi-wangian ,kemudian berjalan melintasi kaum lelaki maka dia itu begini dan begini iaitu pelacur(zaniyah).
(Riwayat Abu Daud dan Tarmizi)

  • Tidak berpakaian menyerupai lelaki.
Rasulullah saw telah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita-wanita yang menyerupai lelaki”
(Riwayat Bukhari)

  • Pakaian tersebut tidak menyerupai pakain wanita-wanita yang beragama lain.

  • Pakaian tersebut bukanlah untuk bermegah-megah,untuk menujuk-nunjuk dan bergaya.
Waauu..merah nya mak ngah..pernah dengar??...hehe..kembang mak ngah orang duk puji...eh2...puji kea perli tue??...hermm...Hindarkan pakaian kita dari menunjuk-nunjuk.Kalau baju tu mahal sekali pun tak usah diheboh,simpan aje dalam hati.Asal kita terjaga,Selamat dunia,Selamat akhirat.in sha Allah.


p/s: Alah,boring la kak,ramai yang dah duk bercakap sal aurat nie.Ehemm,yea...mmg dah ramai,kalu tengok kat "mukabuku" banyak yang duk bercakap sal ini.Tapi berapa ramai yang amik kisah? berapa ramai yang ubah?..Cuba kita fikir..Fikir-fikirkan dan selamat beramal.Haa,ada yang terasa kea? bagus lah itu tandanya Iman masih ada di hati kita. :) Sebelum keluar cek diri kita terlebih dahulu :)
Peringatan untuk bersama,untuk diri ini dan adik2,kak2,ibu2 sekalian..

waallahu'lam :)
Jom ubah !!


















Catat Ulasan