Sabtu, 3 Ogos 2013

Satu yang belum Makbul,

Assalamualaikum,




*******

"Hai,orang-orang yang beriman berzikirlah(dengan menyebut nama)Allah, zikir sebanyak-banyaknya."
(Al-Ahzab 33:41)

Kisah ini mengenai Imam Ahmad bin Hambal dengan kelebihan istighfar.

Pada suatu hari,Imam Ahmad ingin menghabiskan malamnya di masjid,tetapi penjaga masjid tidak membenarkannya(mungkin penjaga masjid tersebut tidak mengenali Imam Ahmad).Imam Ahmad tidak berputus asa dengan terus memujuk penjaga masjid tersebut,namun tidak berjaya.Akhirnya,Imam Ahmad berkata "aku akan tidur atas kakiku sendiri(yakni tidur dengan keadaan berdiri).Melihat keadaan itu berlaku,penjaga masjid tersebut menghalau Imam Ahmad keluar dari kawasan masjid.

Kelihatan wajahnya yang tenang dan nampak ciri-ciri seorang yang beriman.Dalam situasi tersebut,seorang pembuat roti yang sedang dalam perjalanan pulang ke rumahnya ,lantas membawa Imam Ahmad keluar dari situ dan mengajak Imam Ahmad untuk menetap bersamanya.Sepanjang Imam Ahmad berada bersama pembuat roti tersebut,Imam Ahmad dilayan dengan layanan yang cukup baik.

Si pembuat roti meninggalkan Imam Ahmad untuk berehat dan dia pergi menguli tepung untuk dibuat roti bagi perniagaannya esok.Imam Ahmad mendengar pembuat roti tersebut tidak henti-henti berzikir sepanjang malam.Ini membuatkan Imam Ahmad kagum dengannya.Keesokkan harinya,Imam Ahmad bertanyakan kepada si pembuat roti tersebut "Apa yang kamu dapat dari istighfar mu?" sungguhpun Imam Ahmad telah mengetahui tentang kelebihan istighfar.

Si pembuat roti menjawab,"Ya,demi Allah aku tidak berdoa dengan satu doa pun kecuali ia akan dimakbulkan Allah".Cuma satu lagi yang belum diperkenankan.Imam Ahmad bertanya,"Apakah doa itu?".
Pembuat roti berkata : "Aku sangat menginginkan bertemu dan melihat Imam Ahmad bin Hambal". Lantas Imam Ahmad menjawab,"Akulah Imam Ahmad bin Hambal,Demi Allah ! sesungguhnya aku telah dibawa oleh Allah kepadamu."

Menurut Ustaz Alias,zikir yang diamalkan oleh pembuat roti itu ialah "Subhanaallah".Sama-samalah kita untuk mengingati Allah dengan berzikir kepadaNya walau dengan apa cara sekalipun.In sha Allah.






Alhamdulilah,
:)


Tiada ulasan: