Ahad, 11 Mei 2014

Kad Jemputan Emas..


Maka adakah orang yang mengetahui bahawa Al-Quran yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itu (wahai Muhammad) perkara yang benar, sama dengan orang yang buta matahatinya? Sesungguhnya orang-orang yang mahu memikirkan hal itu hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.
[SURAH AR-RA’D 13:19]

          Syukur kepada Allah masih memberi peluang kepada saya untuk terus menulis. Syukur juga masih diilhamkan idea-idea untuk menulis, mungkin untuk dakwah dan juga tarbiyyah. Cita-cita seperti APG. Hahahaha Angan-angan besar. Terima kasih kepada pembaca yang masih lagi setia mengikuti ruangan blog ini. Sentiasa bersama dalam naik dan juga turun reputasi blog ini.

          Kali ini, sengaja memilih tajuk yang bunyi hebat, tapi belum pasti lagi isinya hebat juga atau tidak. Terpulang kepada pembaca untuk labelkan tajuk ini sebagai sempoi atau fuyyoo atau budak-budak sekarang ini suka guna osem. Kesimpulannya tajuk kita hari ini dengar sungguh osem (hehe). Kan?? Semoga dengan bersahaja dan gaya santai ini dapat membuat pembaca senang untuk menerima isi kandungan entry ini.

          Sekarang ini ditempat yang penulis sedang belajar, rata-rata sibuk dengan dinner. Macam-macam dinner,Dinner school, dinner untuk kos, dinner untuk persatuan dan lain-lain lagi. Tapi saya tidak cukup hot untuk terima kesemua jemputan jamuan makan malam itu. Hanya beberapa sahaja yang perlu pergi. Salah satu daripada event itu saya sendiri yang menguruskannya. Oleh sebab itulah datangnya idea untuk menulis entry ini.

          Bila kita bercakap tentang dinner, pasti ada sangkut paut dengan kad jemputan, dengan makan-makan, dengan persembahan, dengan pakaian yang hebat-hebat yang cantik-cantik dan pelbagai lagi. Cuba lihat disekitar kita, disekeliling kita, apakah yang selalunya terjadi apabila kita dan juga mereka yang lain menerima kad jemputan atau jemputan untuk menghadiri majlis seperti ini. Saya yakin, daripada pihak pengurusan sehinggalah mereka yang hadir sebagai peserta akan mempersiapkan diri sebaik mungkin untuk majlis itu.

          Mari kita focus kepada mereka yang akan hadir pada majlis itu. Semestinya mereka akan datang dengan berpakaian yang kemas, kelihatan kacak dan juga cantik pada malam itu. Sudah pasti mereka akan meluangkan sedikit masa untuk membuat persediaan untuk majlis itu.

Kalau orang perempuan lagi, nak pilih baju saja dah berminggu-minggu kan? Eh? Itu baru baju, belum kira tudung dan accessories lain. Bunyi macam kereta pula “accessories”. Hehe

Itu baru jemputan majlis makan malam yang hanya diadakan oleh pihak dalam university, belum lagi orang-orang besar, orang-orang kenamaan seperti menteri-menteri ataupun Perdana Menteri ataupun Raja-raja ataupun Sultan yang menjemput. Jika itu terjadi, sudah pasti lebih dan lebih lagi kita akan mempersiapkan diri kita untuk majlis itu. Sudah tentu kita ingin kelihatan yang terbaik pada malam itu. Sanggup menghabiskan sedikit wang demi kelihatan cantik, kacak pada majlis kebesaran itu.

Focus saya hari ini ialah persediaan kita menghadapi seseuatu yang besar dalam hidup kita. Sesuatu yang sangat-sangat bermakna dalam hidup kita. Kalau sentuh pasal majlis perkahwinan buat panjang entry je, tidak perlu cerita pun orang boleh faham kan…

Wahai orang-orang yang beriman, sahut dan sambutlah seruan Allah dan seruan RasulNya apabila Ia menyeru kamu kepada perkara-perkara yang menjadikan kamu hidup sempurna; dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah berkuasa mengubah atau menyekat di antara seseorang itu dengan (pekerjaan) hatinya, dan sesungguhnya kepadaNyalah kamu akan dihimpunkan.
[SURAH AL-ANFAL 8:24]

          Lihat pula bagaimana kita menyahut seruan atau jemputan daripada Yang Maha Kuasa. Mungkin konteks di negara kita ini apabila sebut jihad, orang tidak Nampak untuk keluar berperang. Lihatlah maksud jihad secara amnya iaitu menegakkan agama Allah, menegakkan yang haq dan meruntuhkan yang batil. Pelbagai perkara yang kita boleh buat untuk menegakkan agama Allah. Menuntut ilmu dan juga menyebarkan ilmu untuk perkara kebaikan juga boleh. Namun kebanyakkan daripada kita tidak mahu menerima seruan atau jemputan ini dengan pelbagai alasan. Hendak sebarkan kebenaran juga risau. Tidak mahu membuat persediaan untuk seruan ini.

          Sebagai seorang Muslim, pasti kita tidak asing lagi dengan seruan azan. Seruan azan yang bukan sahaja menandakan masuknya waktu untuk solat, malah seruan azan juga seperti kad jemputan untuk kita menghadiri solat Jemaah. Alhamdulillah, bagus bagi mereka yang bersiap sedia, berpakaian cantik dan bersih serta berwangi-wangian untuk pergi menunaikan solat berjemaah di surau-surau dan masjid-masjid. Namun ada juga yang langsung tidak mengendahkan kad jemputan yang telah diberikan kepadanya.

          Kad jemputan emas, dipilih sebagai tajuk kerana kad jemputan merupakan sesuatu yang digunakan untuk menjemput seseorang ke majlis. Emas pula saya ingin melambangkan sebagai sesuatu yang sangat berharga. Apabila barang itu berharga sudah pasti ia sangat penting. Apakah ada lagi jemputan yang sangat berharga selain daripada jemputan daripada Pencipta kita? Saya biarkan pembaca untuk menjawabnya dengan sendiri.

          Mungkin seruan jihad, mungkin panggilan untuk solat kita mampu mendapat berita lebih awal untuk siapkan diri. Tetapi ada satu jemputan yang lebih besar dan amat merisaukan semua orang, iaitu jemputan untuk ke alam yang seterusnya, MATI. Dia tidak hadir memberitahu bahawa kita akan pergi esok hari atau lusa atau minggu depan, tetapi bila tiba masanya pasti kita akan pergi. Tidak mempunyai masa untuk mempersiapkan diri seperti mana jemputan yang lain-lain itu.

          Sementara masih mempunyai nyawa, inilah masanya untuk kita bersiap sedia untuk menghadapinya. Kad jemputan yang tidak mungkin kita mampu tolak lagi. Mahu atau tidak, kita perlu pergi berjumpa dengan-Nya. Bersedia atau tidak, kita tidak mempunyai pilihan ketika itu kerana kita sudah diberi peluang sekarang.

Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.
[SURAH MUHAMMAD 47:7]


~Khas untuk diri sendiri~
~Tinta Seorang Musafir~

~Wallahua’lam~

Tiada ulasan: