Khamis, 1 Mei 2014

Kill Your Darling,


Assalamualaikum [53]


Allah telah berfirman: "Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji?" (QS Al-Ankabut:2-3).

Pernah kita mendengar sesuatu yang kita cintai atau suka menjadi sebab ujian daripada Allah, jesteru cintailah sesuatu berpada-pada, bila Allah uji kita dengannya,kita tidak terlalu jatuh.

Walaupun penulisan yang saya cuba bawakan di blog ini kadang kala ada konsep yang hampir sama dan pengisiannya sama tetapi tajuk yang berbeza ini sebuah perkongsian untuk semua. Belajar untuk memberi walaupun diri sendiri belum tentu mampu untuk bertindak sedemikian, medan ini pesanan untuk diri sendiri dan semua. Moga Dia redha dengan usaha yang tidak seberapa ini.

Kenapa tajuk yang dipilih, Kill your darling? idea ini datang ketika membaca sebuah buku dari Ustaz Pahrol [Dimana Dia Dihatiku?]. 

Kita perlukan orang untuk menyunting karya kita. Untuk mendapatkan hasil yang terbaik mintalah orang yang 'tidak suka' kan kita. 'Kill your Darling', itu istilah yang selalu digunakan dalam dunia penulisan .Hasilnya, penulisan kita kan menjadi lebih baik,bernas dan tepat. Bukan bermakna bila kita pinta pendapat yang dekat yang kita tidak membantu, tidak sama sekali ! 

Teman, kekadang dalam kehidupan kita juga begitu. Sentiasa ada individu, sikap, pendirian, atau pandangan hidup yang kita anggap benar tetapi hakikatnya tidak. Walaupun kita cuba bermunasabah diri, ia tidak cukup mampu untuk kita mencari kerana sudah terlalu dekat dengan diri kita, sebab yang dekat itu akan membutakan kita untuk melihatnya. Mungkin ia sebuah buku yang kita bawa kemana sahaja kita pergi , lalu pengarangnya kita sanjung. Namun hakikatnya, buku itu membawa kita jauh dari rahmatnya, tersasar dari membawa kita di jalanNya. 

Mungkin, apa yang kita minati bukan itu yang terbaik untuk kita. Allah sebaik-baik perancang. Belajar dari kisah Nabi Ibrahim a.s yang terpaksa mengorbankan cintanya kerana perintah Allah. Allah menguji agar mengutamakan cinta Allah daripada yang lain yakni diperintah mengorbankan 'kecintaan' di wajah anaknya sendiri. Carilah semua siapakah 'Ismail'-Ismail' dalam hidup kita, ada tapi sungguh sukar. Carilah semua itu di sebalik sebuah pendirian, prinsip, gelaran, jawatan, amal, teman dan segala yang menjadi kesayangan kita.

Sentiasa 'sunting' lakaran kehidupan kita selama perjalanan ini. Imbas dan suluh dengan doa semoga Dia tunjuk yang terbaik untuk kita semua. Mudah-mudahan Allah kan mengurniakan jiwa yang kuat, hati yang tabah seperti Ibrahim a.s, Kill your Darling dalam kehidupan !

Kita memang layak diuji, layak untuk diketuk pintu hati. Allah mengajarkan kita untuk Kill your Darling bukan untuk mendera, tetapi begitulah yang dinamakan cinta yang sentiasa menagih ujian. Sama-sama kita sunting untuk menjadi lebih baik, walaupun persekitaran kita tidak mampu untuk membantu, carilah diri kita dalam persekitaran tersebut untuk terus kuat. Kadang mengambil sikap berdiam diri itu lebih baik, namun sampai di satu tahap kita perlu bangun. 

Apa jua yang berlaku 'Back to Basic',
Mungkin Allah ingin menguji kerana kesilapan kita juga,
Belajar dan terus belajar,


waallahu'lam,

Tiada ulasan: