Selasa, 8 Julai 2014

Himmah Di JalanMu

[Assalamualaikum 57]




Himmah Di JalanMu

Alhamdulilah,

Apa khabar himmah kamu hari ini?

Apa itu himmah?

Himmah ialah kesungguhan dan jiddiah itu bermula daripada hati.

Dr.Abdullah ‘Aid Al-Qarni pernah menyebutkan:
‘ Sesiapa yang cita-citanya hanya untuk syahwatnya dan mencari kenikmatan hidup semata-mata, maka banyak kegagalan yang akan ditemui, terserlah kekurangan dan terdedah aibnya’

Jika kita ‘bedah’ kata-kata ini sebenarnya  banyak sangat berkaitan dengan kehidupan kita. Sebagai contoh, sebuah pesanan jangan bertindak mengikut nafsu, nanti memakan diri. Sama juga dalam kehidupan ini,dengan setiap langkah yang kita ingin buat,fikirkan apa kesannya kepada kita diri dan orang lain.

Cita-cita yang benar dan matlamat yang jelas kerana Allah s.w.t . InsyaAllah Dia akan memandu kita bagi melakukan sesuatu perkara dengan bersungguh-sungguh. Saya ingin kongsikan beberapa kisah daripada buku ‘Keimanan Adalah Paksi’ yang banyak mengajarkan kita erti kegigihan dan semangat yang luar biasa dalam menuntut ilmu.

Jabir bin Abdullah sanggup menempuh perjalanan selama sebulan ke Mesir semata-mata mencari satu hadith. Ibnu Hibban merekodkan hadith daripada 2000 orang syeikh dan mengarang kitab sahih sehingga menjadi kitab yang menakjubkan. Imam Al-Ghazali menghafal Al-Quran pada usia enam tahun dan menjadi ulama besar yang mengajar ulama seluruh negara pada usia Sembilan tahun.

Inilah sesuatu yang mustahil sekiranya kita ingin lakukannya. Apakah rahsia mereka sehingga begitu hebat dan luar biasa dalam beramal? Jawapannya ialah ada pada apa maksud Himmah itu sendiri seperti yang telah saya utarakan pada awal penulisan. Inilah tapak asasnya dan paksinya.

Lihatlah pula Para Sahabat Nabi s.a.w. 

Abu Bakar as-Siddiq. Ketika awal Islam diajar, beliau dengan beraninya membacakan Al-Quran di hadapan kafir Quraisy hingga menyebabkan beliau dipukul dan dibelasah sehingga pengsan. Kisah Khabbab Ibnu Arat, kepalanya pernah dijamah dengan besi panas yang dilakukan oleh tuannya sendiri. Sehingga beliau pernah rasa tidak tertahan lagi dengan ujian yang menimpanya dan mengadu kepada Rasulullah s.a.w. Tetapi Rasulullah s.a.w memujuk beliau untuk terus bersabar dan beliau bersabar.

..........................................

Mungkin cara kita berbeza dengan mereka, namun kita membawa tujuan dan menuju destinasi yang sama. Apa yang terjadi dengan masyarakat kita sekarang? Mungkin ada yang mengambil tahu dan bertindak, tahu tapi hanya memerhati, tahu tapi buat-buat tak tahu...Ehh?. Isu gelandangan, isu dua imam serentak menyebabkan jemaah terbahagi kepada dua kumpulan ketika solat fardhu dan terawih, isu anak-anak diabaikan oleh ibu bapa. #salahdimana.

 insyaAllah, sama-sama kita mencari himmah dalam diri. Kesungguhan dalam hati yang bagaimana ingin kita munculkan. Tepuk dada,Tanya iman !


Kesungguhan itu tercipta dari hati,

Hati yang ikhlas dalam menuju jalanNya,

Tak ramai yang mampu meneruskan perjalanan ini,

Kerna dipersimpangan itu lebih hebat cabarannya,

Masihkah ada sekelumit belas untuk kita terus hidup dibumiNya?

Setelah banyak kesalahan yang kita buat,

Kita cuba setakat yang mampu.

Dalam mencari jalan pulang,




-Tinta Seorang Pencari-
 8 Julai 2014

Tiada ulasan: