Isnin, 8 Disember 2014

' Magic Word '


| Gambar ini terlalu cantik untuk diabaikan, Subhanaallah |


Assalamualaikum

Alhamdulillah, :)

Entry kali ini tentang 'Magic Word '.  Tentang apa 'Magic Word' ini? Mantera ke? Macam dalam Cerita Harry Potter tu kan. Sectumsempra. Okkey, sebenarnya bukan itu yang ana maksudkan. Maksud 'Magic Word' ini adalah perkataan 'Terima Kasih', 'Minta Maaf', 'Minta Tolong' dan 'Sama-Sama'. Nampak simple kan perkataan ini. Tapi besar maknanya pada seseorang. Mungkin akan memberi kesan pada diri seseorang. Contohnya, nak marah tak jadi nak marah.

Ucapan 'Terima Kasih'. Biasa kita guna bila seseorang membantu kita.  'Terima Kasih' tanda penghargaan yang seseorang hulurkan kepada kita. Kita nak orang hormati kita, tapi diri kita dengan orang lain macam mana? Fikirkan. Walaupun perkara yang simple, ringankan ucapan terima kasih. Okkey lah tak nak ' Terima Kasih' panjang sangat kan, ucap 'Thanks' okkey dah :)

'Magic Word' yang kedua 'Minta Maaf''. Salah satu 'Magic word' yang orang susah nak ucap,tak semua ada segelintir sahaja. Ucapan saya minta maaf bukan tanda kita membenarkan kesalahan yang ada tapi mungkin kesalahan yang kita lakukan samada dalam sedar atau tidak. Kesalahan yang kita tak sedar ini bahaya. Tak salahkan ucap 'Minta maaf' di setiap akhir kata. Cuba :)

Yang ketiga 'Minta Tolong'. Tapi ada yang guna 'Weh, ambikkan kertas kat atas meja tu'. Perkataan 'Tolong' hilang tanpa jejak. Boleh tak salah pun, tapi adab tu melambangkan diri kita macam mana. Sama-sama kita ubah. Anda mampu mengubahnya :) Ajar diri dan orang sekeliling untuk menyebut simple words ini. Bagaimana nak ajar? Praktikkan dengan diri kita dahulu. Moga menjadi ikutkan kepada yang lain. 

Last word, 'Sama-Sama'. Ini untuk pihak kedua. Okkey tak nak balas 'Sama-sama', senyum aja boleh tak? Boleh aje. Pahala pun dapat :).

Sebenarnya, rindu nak menulis . Maaf semua. Moga perkongsian yang sangat simple ini mampu memberi 'sesuatu' kepada pembaca. Jom praktikkan dalam kehidupan kita. 




-Kerana Cinta Dia itu Benar-
-Tinta Seorang Pencari-


Tiada ulasan: