Selasa, 23 Disember 2014

Ku Layarkan Untukmu


Assalamualaikum

Pasir Mas,Kelantan
Belakang rumah :)
kredit to: kakak


Daun melambai ditiup angin, awan menurunkan tangisannya tanpa henti sejak 3 hari lalu, pokok terus gembira dengan kehadiran air yang sentiasa ada, tapi ku terfikir mungkin juga si pokok ini tidak gembira. Kenapa? Iyalah, kawan rapatnya sudah tidak munculkan diri sudah lama. Si matahari menyembunyikan diri dan hanya menghantar cahayanya di sini. Kata si pokok, walaupun kamu tidak kelihatan wahai matahari tapi kamu masih memberikan ku sinaranmu. Terima Kasih.. Ini kisah dikala siang. Bagaimana kisah dikala malam? Sama juga bagiku,Cuma si bulan tidak menghadirkan dirinya kembali. Si awan juga mendung berarak hitam,mana perginya si bintang? Entah,mungkin pergi menyepikan diri seketika. Sunyi sepi hanya bunyi air hujan turun, menemani diri ini. Biasa kedengaran juga si katak menyanyi dengan riang, tapi kenapa mala ini senyap? Tidur awal mungkin. Banyak kemungkinan yang dilakarkan dalam kehidupan sehingga kita sendiri hadapi dan laluinya.


Selama 21 tahun ini ku harungi perjalanan kehidupan. Tapi ku sendiri tidak tahu bagaimana ini melakarkannya di atas kertas. Biarkan sahaja pena menulis hikayat kisah kehidupan ini. Sabar dalam apa jua keadaan. Seperti hujan, dia tak selalu ada untuk membasahi bumi ini, sama juga dengan insan disekeliling kita, mereka juga tidak selalu ada dengan kita, satu masa nanti akan ada detik perpisahan. Tapi hadirkan hujan membawa banyak makna kepada kehidupan di bumi., menyuburkan tanaman, meningkatkan paras air , membasahi tanah yang kering kontang. Tapi,hujan ini boleh menyebabkan musibah juga. Apa dia? Eyea, banjir. Tapi bukankah itu perancangan Allah untuk kita dan setiap kejadian itu ada hikmah disebaliknya. Bersabarlah wahai saudara ku. Hadapi musibah ini dengan tenang, jangan pernah menyalahkan kejadianNya. Berbalik kepada kehidupan kita, hargailah siapa sahaja yang hadir dalam hidup kita. Kehadirannya bukan untuk dibenci walaupun menyakitkan, tapi Allah menyuruh kita belajar agar tidak menyakiti yang lain. Kutip kebaikkan yang diberikan dan amalkan dalam kehidupan, moga kebaikkan yang dibawa diberkati olehNya. Terima kasih semua yang pernah hadir sepanjang 21 tahun ini. Sungguh tidakku mampu membalas jasa kalian. Hanya mampu doakan yang terbaik. Kerana dalam Doa itu ada satu ikatan dengan Maha Pencipta. Doa itu medium sebuah cinta.


Terima kasih ummi abah kerana membesarkan anakmu sehingga sekarang. Tak terbalas dengan wang ringgit, moga kesempatan yang ada ini dapatku berbakti kepada mereka. Terima kasih semua, jika ingin ditulis sangat banyak penghargannya. Keluarga, sahabat. Moga Allah memberkati kalian. Terima kasih kepada insan yang banyak menyokong ana dalam dunia penulisan ini, komen, teguran, nasihat, ajarnya. Moga kamu dirahmati selalu walau dimana jua berada. insyaAllah. Moga dipertemukan.


Harapan ku, sebelum diri ini ‘mengundurkan diri’ dari medan ini. Moga diberikan peluang untuk memberi segalanya. Berkongsi ilmu, berkongsi pengalaman, berkongsi pemberian kerana yang ada didunia ini bukan milik mutlakku. Blog ini merupakan salah satu jalan untuk ku berkongsi. Ku juga impiankan dapat mengembara di bumi Allah ini. Pergi mengutip ibrah diperjalanan. Jika dizinkanNya. Dan banyak lagi.


Maafkan ku jika sepanjang perjalanan ini membuatkan sesiapa terguris hati. Ku belajar menerima apa yang telah ditakdirkan. Seerat mana pun kita pegang, jika tidak ditakdirkan untuk kita, senang sahaja Allah menariknya. Doakan yang terbaik untuk kita. Untuk bertawakkal dalam kehidupan ini perlu tahu dimana tempat kita hendak bergantung(MDH). Pada siapa kita sandarkan kan pengharapan kita? ALLAH SWT. 

Sekian,

Tinta Seorang Pencari,
Kerana Cinta Dia itu Benar,

#Kesempatan yang hanya sebentar moga keikhlasan ku terlangkar,
# Hanya dengan menulis ku dapat ukirkan segala kata hati.
#Doakan keselamatan saudara kita yang ditimpa musibah banjir dan saudara kita di Palestin, Mesir, Syria.


1.24a.m
Selasa
23 December 2014





Tiada ulasan: