Sabtu, 14 Disember 2013

Ujian Hidup...

 الرَّحِيمِ الرَّحْمنِ اللهِ بِسْم

Assalamualaikum..


Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;
“Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji?
Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,
Maka sesungguhnya Allah mengetahui
orang-orang yang benar dan orang-orang yang dusta.
[SURAH AL-ANKABUT : AYAT 2-3]



Alhamdulillah syukur kepada Allah masih diberi peluang untuk bertemu di blog ini sekali lagi.Bersyukur juga atas nikmat yang paling besar sekali yang telah dipersetujui oleh para ulama’ iaitu nikmat IMAN dan ISLAM. Selain itu, haruslah kita ingatakan nikmat-nikmat lain yang sentiasa kita perolehi, apabila bangun dari tidur masih lagi bernyawa, apabila bangun dari tidur masih lagi mampu melihat, apabila bangun dari tidur masih lagi mampu mendengar dan lain-lain lagi.

Kita tidak mahu menjadi seperti orang kafir quraisy, dimana mereka telah diberikan oleh Allah pelbagai nikmat seperti keamanan apabila pergi berniaga, kemakmuran, kehidupan mereka yang kaya-raya dan pelbagai lagi.Ini telah diceritakan oleh Allah dalam firman-Nya dalam surah Quraisy.Nikmat yang Allah berikan menyebabkan orang-orang Quraisy semakin menjauh daripada Allah.Oleh itu, sesungguhnya kita tidak mahu menjadi seperti itu.Terleka dan lalai dengan nikmat yang kebiasaannya kita perolehi.

Semua orang tahu, bahawa jika ditimpa musibah maka itu ujian daripada Allah.Namun ramai yang terlepas pandang bahawa nikmat yang dikurniakan oleh Allah kepada kita juga merupakan ujian.Seperti mana yang tertera di atas, Allah mengenali orang-orang yang benar dan orang-orang yang berdusta melalui ujian yang telah diturunkan.Maka jelaslah di sini, bahawa sesuatu ujian itu untuk melihat adakah kita tergolong dalam golongan orang yang bersyukur atau pun golongan orang yang kufur.

Sebagai seorang pelajar university sering kali kita rasa terlalu sibuk dengan tugasan, ujian, tutorial dan kerja-kerja yang lain. Pada ketika itu kita rasa bagaikan kitalah orang yang paling susah sekali di muka bumi ini. Kadang-kadang kita rasa ditimpa ujian yang sangat-sangat berat dan susah untuk hadapinya. Namun jika ditelitikan kembali, mungkin ada antara sahabat-sahabat kita yang baru sahaja kehilangan orang yang dikasihi (ayah/ibu/ahlikeluarga), mungkin ada yang mempunyai masalah kewangan atau masalah kesihatan dan pelbagai lagi.Penulis ingin mengajak pembaca sekalian untuk sama-sama kita melihat saudara-saudara kita yang lain.

Kita lihat kepada saudara kita yang terdekat seperti mereka yang berada di pantai timur yang telah dilanda banjir.Mereka mengalami kesukaran kerana perlu berpindah rumah dan ditempatkan dipenempatan sementara.Kehidupan mereka di sana sudah semestinya susah, dengan kekurangan makanan, kerisauan terhadap harta benda, masalah kesihatan, tidur malam yang tidak lena dan pelbagai lagi. Saudara kita yang jauh di sana lebih dahsyat dilanda musibah, seperti di Rohingya, Mesir, Palestin dan juga di Syria. Mereka di sana diseksa, ditembak, dibom dan macam-macam lagi bentuk penyeksaan. Kehidupan mereka jauh lebih melarat berbanding kita.Oleh itu, bersyukurlah dengan ujian yang diterima kerana ujian itu tidak terlalu berat seperti saudara kita yang lain di sana.


Ada orang pernah bertanya kepada penulis kenapa kita ini diuji berbeza-beza?Ada yang diuji tetapi ujiannya tidak seberat yang kita lalui.Jawapan penulis ialah kita sebagai pelajar ambil berlainan kos, maka subjek kita juga berlainan. Oleh itu apabila peperiksaan akhir nanti sudah tentu ujian yang kita hadapi tidak sama. Kita diuji mengikut bidang kita dan kepakaran kita.Doktor diuji untuk menjadi seorang doktor, jurutera pula diuji untuk menjadi seorang jurutera dan begitulah juga dengan selebihnya. Firman Allah ini :

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya..
" [SURAH AL-BAQARAH : AYAT 286]

Marilah kita sama-sama mencari kekuatan untuk menghadapi segala ujian dan dugaan daripada Maha Pencipta kita.Bagi pendapat penulis, kekuatan adalah perkara pertama yang perlu dicari kerana dengan kekuatan ini barulah dapat hadapi ujian dengan baik dan dapat menerima segala hikmah yang tersembunyi.Jadi antara cara untuk memperoleh kekuatan itu adalah dengan ilmu. Dengan ilmu kebanyakan perkara boleh dihadapi dan masalah juga boleh diselesaikan, InsyaAllah.Dalam perkara yang melibatkan iman juga kita perlukan ilmu seperti mana dalam firman Allah :

Fa'lamannahu la ilahaillallah – Ketahuilah bahwasanya ,tidak ada yang berhak disembah selain Allah… [SURAH MUHAMMAD : AYAT 19]

Dengan ilmu kita boleh tingkatkan keimanan kita, boleh mengukuhkan iman kita.Sebab itulah Nabi SAW menyuruh kita untuk menuntut ilmu dengan memberi satu galakkan yang sangat hebat iaitu :

Daripada Abu Hurairah RA berkata :Rasulullah SAW bersabda: 
“Barang siapa yang menyusuri jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan permudahkan baginya jalan untuk ke syurga.”
[HADIS RIWAYAT MUSLIM]


Apa yang baik itu daripada
Allah.
Dan apa yang buruk itu daripada
Kelemahan diri sendiri.


Bersabarlah dengan ujian yang Dia kurniakan kepada kita,
Sesungguhnya disebalik kesulitan itu ada kemudahannya,
Terima Kasih,

WALLAHUA’LAM


*DARI SEORANG SAHABAT UNTUK SATU UMMAT*

Tiada ulasan: