Rabu, 9 April 2014

Siapa yang Menolong Kamu?



Assalamualaikum,
Alhamdulilah,

'Sekiranya Allah menolong kamu, maka tidak ada yang dapat mengalahkanmu ,tetapi sekiranya Allah membiarkan kamu(tidak memberi pertolongan), maka siapa yang dapat menolongmu selepas itu? Kerana itu, hendaklah kepada Allah sahaja orang-orang mukmin bertawakal.'
{Ali Imran,ayat 160}

Dalam kehidupan kita seharian kita memang tidak boleh dari bergantung kepada orang lain. Sejak dari kecil bergantungnya kita kepada ibu bapa sehingga sekarang. Tapi jangan kita lupa pergantungan kita terhadap yang Esa. Hidup kita bergantung penuh pada Allah. Sekiranya Allah tidak menciptakan kita, maka tiadalah kita. Sekiranya Allah tidak mengurniakan pelbagai nikmatNya kepada kita hari ini, maka hidup kita pun tiada apa-apa. Sedar ataupun tidak kita sering melupakan Dia. Sangat banyak nikmatNya yang tidak mampu kita hitung.

Kadang-kadang kita mengingkari nikmat yang diberikan kepada kita. Banyak kebaikan yang Allah swt anugerahkan untuk kita, tetapi kita pula menggunakannya bagi melakukan maksiat dan mungkar. Jika kita menliti kehidupan kita seharian. Perhatikan sekeliling kita dan belajar mengambil ibrah darinya. Lagak seorang anak kecil, gaya seorang pendidik, nasihat seorang Ibu, kuat seorang ayah, gagah seorang ikhwah. Jika terlintas di fikiran kita nak buat sesuatu yang tidak mendatangkan kebaikan fikir sejenak dan perhatikan alam ini. Kehidupan alam yang sangat mengikut segala perintah Allah. Tapi tangan-tangan kita yang mudah memusnahkannya. 

Oksigen dan segala jenis gas yang Allah ciptakan. Tidak pernahkah kita fikir sekiranya ada oksigen sahaja. Bagaimana pokok ingin hidup untuk melakukan fotosintesis? . Nitrogen, sekiranya tidak ada,tidak bolehkah? Allah telah ciptakan dengan sebaiknya. Sekiranya oksigen Allah tarik sedikit sahaja, kita semua mungkin tidak dapat bergerak lagi dia atas dunia ini. Dan yang mampu menjaga semua ini hanyalah Allah swt.

Sekirannya Allah membiarkan kamu?

Ajar diri kita untuk selalu bertawakal kepada Allah dalam setiap perkara yang kita lakukan. Kita tentu tidak terbayang betapa huru-haranya hidup ini apabila Allah membiarkan kita mengatur hidup kita sendiri tanpa bantuan daripadaNya. Apabila dalam satu organisasi tanpa ketua yang memberikan yang baik kepada anak buahnya. Apa yang akan terjadi kepada organisasai tersebut? Banyak masalah yang akan timbul nanti. Samalah juga dalam konsep ini. 

Apabila ditimpa musibah atau masalah, kita pun tiada tempat mengadu kerana Allah membiarkan kita. Apabila kesempitan dan keadaan terdesak terjadi kepada kita,kita pun tiada tempat meminta kerana Allah tidak mahu melihat kepada kita lagi.

Pesan saya kepada semua juga diri ini, berdoalah selalu supaya Allah sentiasa menjaga kita, melindungi kita daripada masalah dan musibah. Jangan sampai Dia membiarkan kita sendirian. Ketika itu tiada siapa yang mampu menolong kita. Kalau ada yang sudi menegur dan memberikan nasihat terimalah dengan sebaiknya, jangan marahi mereka,jangan perli mereka. Siapa tahu dikemudian hari orang yang kita marah dan perli itulah yang sudi membantu kita, mungkin masa itu tiada lagi kawan baik, 'boyfrend', 'girlfrend'. Ingat Alalh sentiasa memerhatikan kita. Jika sekarang kamu boleh berbangga ada sudi 'protect' dikala orang lain memberikan nasihat yang baik, jangan kamu sedih jika suatu masa kamu 'di reject' oleh mereka kala kamu kesedihan. 

Jangan tunggu waktu terdesak.

Jangan jadi seperti Firaun, selepas berkali-kali diajak oleh Nabi Musa untuk tunduk kepada Allah swt, dia tetap tidak mahu tunduk. Ketika sudah hampir lemas dalam laut yang dibelah oleh Nabi Musa ,maka barulah ketika itu hendak beriman kepada Allah swt.

Walaupun Allah swt sudah tahu kesudahannya bagaimana. Kita sebagai umat akhir zaman ini perlu mengambil ikhtibar dari kisah-kisah terdahulu. Sementara, Allah swt masih memberikan kesempatan untuk hidup dan menikmati nikmatNya, manfaatkanlah segera mungkin untuk dekat dengan Allah swt.

Ingat, hanya Dia yang mampu menolong kita.
Jika kita lihat begitu banyak musibah yang Allah turunkan kepada kita,
Antara kita sedar atau tidak,
Ingin mengambil pengajaran atau tidak,
Terpulang kepada kita,

Muhasabah diri selalu,
Mungkin Allah swt hantarkan kepada kita kawan-kawan yang suka memberikan nasihat,tunjuk ajar kepada kita ataupun Allah tunjukkan kepada kita kejadian yang mampu membuka pintu hati kita.

Akhir kata,
Jangan pernah hilang harapan kepadanya,
Ingat Dia selalu dekat dengan kita,

Siapa yang menolong kamu?
Allah swt !



Catat Ulasan