Sabtu, 9 Ogos 2014

Cerita Hati


CERITA HATI




Bila susah tiada gelisah,

Bila miskin syukur pada Tuhan,

Bila sakit tiada resah dijiwa,

Bila kaya jadi insan pemurah,

Bila berkuasa amanah,

Bila berjaya tidak alpa,

Bila sihat tidak lupakan Tuhan,

Bagaimana ingin mencipta bahagia dalam hidup?

Hakikatnya bahagia itu bila hati mengingati Tuhan.

Assalamualaikum,

Alhamdulilah, bersyukur ke hadrat Ilahi kerana masih diberi peluang untuk menulis di sini.


Semalam yang telah pergi menghilang tanpa jejak, hari itu membawa bersama kenangan yang kita tinggalkan. Perjalanan yang panjang meninggalkan jejak tersendiri. Langit tersenyum melihat gerak kita. Air hujan menitis bagai memahami hati kita. Tidak mudah untuk memahami apa kesudahan dengan langkah ini. Allah merahsiakan masa depan kita supaya kita tidak pernah lupa dengan harapan. Hari ini kita banyak buat salah. Esok masih ada untuk kita ubah kesilapan itu. Jalani kesempatan yang ada dengan kesederhanaan dan Pertahankan segenggam tabah yang kita ada itu.



Dalam rancangan Tanyalah Ustazah, Prof. Dr. Muhaya berpesan ‘Bersangka baik dengan orang lain dan suasana’. Bagaimana kita menilai orang itu, begitulah orang lain menilai kita. Jangan silap kata nanti makan diri sendiri, betul kata-kata tu sebab setiap yang kita buat akan dibalas balik. Setiap kesusahan, ujian, atau segala bentuk musibah yang menimpa kita itu mungkin sebab dosa silam kita. Jangan mudah salahkan orang lain. Mungkin akan ada yang berkata menulis atau memberi pesanan kepada orang lain memang senang,cuba kamu lalui sendiri. Hakikatnya, ku juga sedang berpesan kepada diri sendiri. Setiap yang kita lalui pandang dengan pandangan tarbiyah, mencari hikmah perjalanan disebaliknya.


Hari ini aku melihat pelbagai nikmat yang Alllah berikan kepadanya. Tetapi mengapa tidak aku? Apakah kamu pernah bertanya kepada insan yang telah berjaya itu berapa lama dia berusaha untuk mendapatkan seperti yang dia ada pada hari ini? Berapa kali dia pernah sakit untuk mengenggam kejayaan itu? . Hakikatnya tidak mudah. Kita menjalani kehidupan dengan cara yang berbeza, Ujian yang diberikan juga berbeza, Rezeki yang Dia kurniakan dengan cara yang berbeza.


Apabila kita berfikiran baik,
Langkah yang kita ambil untuk kebaikan diri kita dan orang lain,
insyaAllah, kita akan dapatkan juga yang terbaik.



Ingin Bahagia?
Solatlah di awal waktu.

Ingin Sihat?
Berpuasalah.

Ingin dipermudahkan urusan?
Bacalah Al-Quran.

Ingin wajah berseri?
Jaga Solat Tahajud.

Ingin kaya?
Solat Dhuha.

Dihimpit masalah?
Beristighfarlah.

Berasa dukacita?
Berdoalah.

Mahukan keberkatan?
Berselawatlah.


-Tinta Seorang Pencari-
-Kerana Cinta Dia itu Benar-


Catat Ulasan