Rabu, 13 Ogos 2014

Ku Ingin Mengembara




Ku Ingin Ke Sana.






{Assalamualaikum}


“Ada apa aku dan dunia ini? Tiadalah dunia dan aku ini melainkan seperti seorang pengembara yang berlindung daripada panas di bawah sepohon pokok, kemudian pergi meninggalkannya”.

(Riwayat Tarmizi)


Tajuk buku yang ditulis oleh Dr Maza ‘Aku Ingin Kembara Lagi’ banyak membuka minda saya untuk belajar memandang dunia yang berada terlalu jauh dengan kita. Kalau Dr Maza berkata “Aku Ingin Kembara Lagi” saya pula berkata “Aku Ingin Mengembara”. Begitu besar bukan harapan itu. Setiap insan pernah mengembara dalam hidupnya. Dilahirkan kita ke dunia maka bermulalah sebuah perjalanan yang kita sendiri bakal mencoraknya. Sama ada pernah keluar dari daerahnya ataupun tidak, walaupun kadang kala langkah kita itu ditempat yang sama.


Kita akan melalui episode duka, salah, silap, suka, benar dan tepat. Ada kala dosa, ada kala pahala. Itulah perjalanan kita. Kita memang tidak boleh lari dari membuat kesilapan dengan insan lain. Dan kesalahan orang lain terhadap kita. Harapannya, diri ini mampu memaafkan kesalahan orang lain itu, dan  dimaafkan kesilapan ku terhadap insan lain. Hendaknya kesilapan diikuti dengan pembetulan , dosa diikuti dengan taubat dan istighfar, dan kebaikan diikuti oleh istiqamah.


-Aku Ingin Mengembara-

Aku ingin mengembara, belajar melihat dunia ini dan memahami banyak perkara.

Aku ingin mengembara, belajar erti bertawakkal kepadaMu yang sebenarnya, kerna sebuah pesanan ‘Jika kamu ingin mengenal dirimu, lihatlah ketika kamu sendirian dalam mengembara’.

Aku Ingin Mengembara, belajar memahami kehendak diri sendiri yang sudah banyak disimpan untuk memahami diri orang lain.

Aku Ingin Mengembara, belajar lukisan alam dari Maha Pencipta kerna sesungguhnya lukisan alam itu tidak pernah silap disebalik kejadiannya.

Aku Ingin Mengembara, walaupun ku tahu diri ini tidak mampu jika tiada doa dari kalian.

Aku Ingin Mengembara, belajar memanifestasikan cinta yang sebenarnya kepada saudaraku yang lain.

Aku Ingin Mengembara, supaya suatu hari nanti ada sesuatu yang dapat ku ceritakan kepada mereka.

Aku Ingin Mengembara, belajar menguatkan hati yang kadang kala mudah tersungkur dengan perasaan sendiri.

Aku Ingin Mengembara, belajar melihat suka duka mereka di sana.

Aku Ingin Mengembara, menyebarkan CintaMu kepada yang lain.

Aku Ingin Mengembara, supaya dapat ditulis cerita hati yang ku rasa, apa yang ku lihat.

Aku Ingin Mengembara bersamamu, sudikah?






-Kerana Cinta Dia Itu Benar-
-Tinta Seorang Pencari-


Tiada ulasan: