Jumaat, 28 Jun 2013

Belum Terlambat Untuk Kita Berubah :)

Bismilahirahmanirahim..

Assalamualaikum...

Kali ini ana ingin menceritakan satu kisah tentang belum terlambat sebenarnya untuk kita berubah dan bersangka baik lah dengan perubahan orang lain.in sha Allah.


Di sebuah kampung,tinggal dua orang adik beradik .Si abang sangat taat perintah agama,selalu membaca Al-Quran dan suka membantu orang lain.Sikapnya amat disenangi oleh orang sekeliling.Namun berlainan pula dengan si adik,yang suka menghabiskan masa di kelab malam,berjudi,melepak dan aktiviti yang sia-sia.

Si abang selalu merasakan dirinya lebih baik dari adiknya.Tetapi berlainan pula dengan diri si adik,kata hatinya kadang kala ingin berubah tetapi dia malu dengan abangnya dan beranggap tiada sesiapa yang dapat membantunya membuat perubahan.

Si adik meneruskan kehidupannya seperti biasa,terus hidup dalam kejahilan dunia.Manakala,abangnya sering beranggap adiknya akan mati dalam kejahilan dek kerana sikap adiknya yang sedemikian,dia tidak pula ingin membantu si adik untuk berubah malah menganggap yang buruk-buruk kepada si adik.


Namun pada suatu hari,berlaku satu gempa bumi yang sangat dasyat di daerah mereka tinggal.Dalam peristiwa tersebut kedua-duanya telah meninggal dunia.Tetapi satu peristiwa telah terjadi.Apa dia??

Si abang telah mengambil keputusan untuk berkunjung ke kelab malam kerana dia melihat keseronokan yang dialami oleh adiknya selama ini.Dia terus meninggalkan rumahnya dan melangkah ke kelab malam untuk meneruskan niatnya.Dalam hatinya berkata "Mengapa aku terus hidup dalam membuat kebaikan sedangkan Allah tidak memberikan aku apa-apa,tengok saja adik aku hidupnya seronok,mempunyai duit yang banyak hasil berjudi"?.

Berlainan pula dengan si adik.Dia tekad untuk berubah dengan berkunjung ke masjid.Pada malam kejadian,dia sedang bermunajat kepada Allah di sebuah masjid manakala abangnya hanyut dengan kenikmatan dunia.Si abang meninggal dalam keadaan penuh kejahilan tetapi adiknya meninggal dalam keadaan dimulia oleh Allah kerana taubat nasuha nya.

Pengajarannya,terus bersangka baik dengan Allah,jangan pernah berputus asa untuk membuat kebaikkan.Sedarkah kamu terlalu banyak  Allah bagi nikmat kepada kita.Nikmat Islam,kesihatan,kelapangan,keluarga,dan sebagainya.Terlalu banyak nikmatNya.Jangan kita menjadi seperti si abang yang mudah berubah kerana amalannya bukan kerana Allah tetapi kerana ingin dilihat baik oleh manusia di sekelilingnya.Jadilah seperti adiknya,yang sedar akan kesilapannya dan beransur-ansur untuk berubah.

"Ramai orang yang mampu untuk berubah,tetapi tidak ramai yang mampu untuk terus Istiqamah"

Belum terlambat untuk kita berubah dan bersangka baik lah dengan setiap yang berlaku :)

Bersegerakah Kembali Kepada Allah.

Semua manusi berdosa,mempunyai kisah silam yang tidak baik.Tiada yang akan terlepas daripada dosa,melainkan yang telah diberikan mandat maksum daripada Allah swt seperti Rasulullah.

Ada bezanya manusia yang beriman dengan yang tidak beriman dalam melakukan dosa.Hendak melihat sejauh mana keimanan kita, maka kita sepatutnya boleh diukur dari segi kita 'layanan' kita terhadap dosa.

Ah?? layanan?? Maksudnya??

Maksudnya,orang yang beriman akan bersegera kembali kepada Allah setelah mengetahui kesilapan yang dia lakukan.
Orang yang keimananya lemah,sakit makanya mereka akan terus bergelombang dengan dosa,melambat-lambatkan kembali kepada Allah swt.

Kita berada dalam golongan yang mana?

Sebaik-baik manusia ialah apabila dia berada di bawah,dia akan bersegera naik semula ke atas.


Ayuh jom sama-sama berubah !!








Salam perjuangan,
Jom berubah,
Semoga kita semua terus Istiqamah,
Diuji perkara  biasa,
Kuatkan dirimu,
in sha Allah.



Catat Ulasan