Ahad, 23 Jun 2013

Namamu Terkenal di Langit =) Part 2

***Sambungan***

Saban waktu berlalu sehinggalah tiba kewafatan Rasulullah SAW dan tiba pemerintahan Saidina Umar. Beliau teringat akan pesan Rasulullah SAW lalu lantas mengajak Saidina Ali untuk menjejaki lelaki yang membuatkan mereka terpegun cemburu.Sejak itu,setiap kali kalifah dan rombongan dari Yaman datang, mereka pasti akan menanyakan alan keberadaan Uwais pada mereka sehinggakan ada di antara kalifah-kalifah itu hairan kerana Amirul Mukminin begitu beria ingin mengretahui tentang Uwais sedangkan siapalah Uwais di mata mereka.Hanya pengembala kambing .miskin, sering diejek dan tidak dipedulikan oleh masyarakat.

Suatu ketika, Uwais Al-Qarni mengikuti rombongan dagang dan tiba di Madinah.Saidina Ali dan Saidina Umar ingin bertemu dengan Uwais .Tatkala bertemu, mereka saling bersalaman dan Saidina Umar lantas membalikkan tangan Uwais dan mendapati ada tanda putih di telapak tangannya. Tidak tergambar kegembiraan kedua-dua sahabat ini apabila bertemu dengan lelaki yang begitu dikenali di langit.

" Siapakah namamu??" tanya mereka berdua
"Namaku Abdullah," jawab Uwais.

Kedua-dua sahabat Nabi ini ketawa dan mengatakan bahawa mereka juga bernama Abdullah ,yakni hamba Allah.

"Katakanlah namamu yang sebenar wahai saudara".

"Namaku Uwais Al-Qarni" sabut Uwais.

Saidina Umar dan Saidina Ali lalu memohon doa dan istighfar daripada beliau seperti dipesan oleh Rasulullah SAW dahulu. Meskipun enggan kerana merasa tidak layak, beliau akhirnya menadah tangan dan memohon doa buat mereka berdua.Saidina Umar menawarkan beliau dengan harta Baitul Mal namun Uwais menolak dengan baik. Sejak peristiwa itu,langsung nama Uwais tenggelam dan hilang khabar berita kerana beliau tidak ingin dikenali orang.

Setelah sekian lama,tersebarlah berita bahawa Uwais kembali ke rahmatullah.Pemergiannya membangkitkan pelbagai peristiwa yang aneh dan menggemparkan penduduk setempat. Tatkala saat kematiannya, begitu banyak manusia yang tidak dikenali hadir untuk menguruskan jenazah beliau sedangkan beliau adalah seorang yang kafir.Saat dia dimandikan sehinggalah dikebumikan ,pasti sahaja akan ada orang yang sudah siap melaksanakannya terlebih dahulu.Peristiwa ini membuatkan penduduk Yaman pelik.

"Siapakah sebenarnya Uwais Al-Qarni ini? Mengapa begitu banyak sekali manusia yang tidak dikenali datang ketika kematiannya? Sedangkan beliau hanyalah seoarng fakir dan langsung tidak memiliki apa-apa bahkan hanyalah seorang pengembala kambing??"

Sesungguhnya, manusia-manusia yang datang menguruskan pengebumian Uwasi adalah para malaikat.

Saat itu ketahuilah oleh penduduk Yaman,manusia yang sering mereka keji dan menjadi bahan umpatan itu menduduki tempat yang istimewa di sisi Allah.

Beliau ialah Uwais Al-Qarni, tidak dikenali di bumi tetapi dikenali di langit.

*Semoga dengan kisah di atas kita dapat mengambil ikhtibar, in sha Allah*

Biarlah hina di sisi manusia,tetapi mulia di sisi Allah

Dikeji,Dicela,Dipandang serong oleh sesetengah orang itu perkara biasa,tetapi kuatlah kerana kita ada Allah.






Diadaptasi dari Majalah Sinergi Edisi 9.

Sekian,., ^^

Tiada ulasan: