Jumaat, 21 Februari 2014

Disebalik Nama Tinta Seorang Pencari.....



Alhamdulilah, masih diberikan kesempatan untuk terus mencoret di Tinta Seorang Pencari, setelah seminggu penulis meneruskan perjuangan di universiti. Pelbagai tugasan dan tanggujawab yang perlu di uruskan, itulah dunia seorang pelajar.

Tanggal 20.June. 2013,blog ini di publish ke alam maya dengan post yang pertama 'Ahlan Wasahlan'. Alhamdulilah,sehingga kini blog ini telah mendapat komen yang positif dari sahabat semua. Mereka banyak memberikan dorongan untuk terus menulis di sini sehingga pada baru-baru ini ada seorang sahabat berjumpa dengan penulis untuk belajar buka blog dan menulis. Alhamdulilah, semoga Allah merahmatinya.

Bagaimana Tinta Seorang Pencari ini mendapat namanya? 

Sejak sekian lama penulis ingin mengembangkan bakat dalam dunia penulisan ini tapi ketika itu masih tiada idea untuk menulis. Diberi idea oleh Allah untuk membuka blog ini. Bakat penulisan ini sebenarnya boleh dicari dalam diri setiap insan. Cuma memerlukan minat,ketekunan untuk terus bertanya dan membaca. Diri ini bukan sehebat Saudara Hilal Asyraf , bukan juga seperti Ustazah Fatimah Syarha hanya seorang insan yang ingin menulis untuk semua. 'Tinta' yang bermaksud penulisan dan 'seorang pencari' bermaksud diri ini yang masih perlu banyak belajar dan belajar.

Jadikan sebagai Penyebar Fikrah yang baik.

Jadikan anugerah yang Allah berikan ini untuk menyebarkan fikrah yang baik. Apa yang kita tidak tahu kita kongsikan, apa yang baik kita kongsikan, kisah-kisah Nabi-nabi dan para sahabat banyak memberikan kita nasihat turun boleh ditulis walaupun mungkin di ambil dari sumber lain. Jika kita tengok sekarang banyak blog yang tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. Begitu banyak, namun adakah semuanya memberika kita manfaat? Anda bijak memilihnya. Jangan malu untuk tonjolkan bakat ,tidak tahu bertanya dan belajar dari yang lain. Penulis juga banyak belajar dari blogger yang lain. 

'Kita menulis bukan untuk manusia mengenali kita'
'Kita menulis untuk manusia mengenali Allah'

Teruskan Menulis.

Penulis petik penulisan Hilal Asyraf dalam bukunya Bata-Bata Kehidupan. Kalau benar hendak sebar Islam seluas mungkin, dua perkara yang perlu kita cantas dari diri kita adalah ' malu untuk sebar benda baik' dan 'takut nanti orang kata apa'. Jangan bermakna kata-kata ini.

Pesannya, konsisten dalam menulis paling kurang seminggu sekali paling tidak dua minggu sekali. Ingat balik niat kita yang asal ketika permulaan buka blog,mesti bersemangat kan dan moga semangat itu terus kekal.insyaAllah.

'Promosi'

Promosi blog kita seluas yang mungkin. Ramai yang menganggap bahawa, promosi blog sama dengan 'poyo' ,'cari populariti', 'tunjuk baik' dan sebagainya. Ini satu kesilapan. Ingat, kita menyebarkan benda yang baik, yang boleh memberikan ilmu kepada orang lain. Orang yang tidak tahu menjadi tahu, dan orang yang sudah tahu akan refresh kembali ingatan dan pengetahuan itu. Sama-sama kita perbaiki.

'Menantikan Harapan Itu'

Disebalik semua entry ada maksudnya yang tersendiri, ada harapannya yang tersendiri. Walaupun blog ini bukan 100 % idea dari penulis namun harapan itu masih segar. Ingin melihat pembaca-pembaca memahami Islam dan jika di lihat blog ini membawa konsep bercerita moga dengan konsep ini mereka lebih memahaminya.

'Insan Yang Terpilih'

Dakwah ada banyak cara lain. Sahabat-sahabat yang minat menulis dan berblog alangkah baiknya jika gunakan blog itu untuk sebarkan kebaikkan. Malu ? Rasa diri tidak mampu ? . Renungkan kata-kata ini ;


Dari Anas ra d ia berkata, kami bertanya, “Ya Rasulullah, kami tidak akan menyuruh orang untuk berbuat baik sebelum kami sendiri mengamalkan semua kebaikan dan kami tidak akan mencegah kemungkaran sebelum kami meninggalkan semua kemungkaran.”
Maka Nabi SAW bersabda, “Tidak, bahkan serulah kepada kebaikan meskipun kalian belum mengamalkan semuanya, dan cegahlah dari kemungkaran, meskipun kalian belum meninggalkan semuanya.” 
(HR. Thabrani).

*****************

Kita gunakan minat kita untuk Islam.
Kalau orang yang minat melukis, gunakan lukisan kita untuk Islam.
Gunakanlah kelebihan yang ada dalam setiap daripada kita untuk Islam.

'Pesanan'
Sangat terkesan kepada diri sendiri,

'Janganlah pula lemas di alam blog, Internet semata-mata. Blogger yang baik itu adalah yang baik juga di alam realiti. Walaupun mungkin di alam realiti dia tidak dicari,tidak dikenali seperti di alam maya,kita tetap ada kewajipan menjadi hamba Allah yang diredhaiNya.

'Percayalah kata2 saya bahawa, hidayah itu adalah milik Allah. Maka, jika benar kita ber'blog' ini untuk memberikan manfaat kepada Islam, henadak sebar hidayah Allah dengan lebih meluas, maka kita sendiri perlu baik dengan Allah. Barulah kerja2 kita itu dipermudahkan. Bukanlah hidayah itu di hjung jari kita, tetapi Allah lah juga Pemilik hidayah yang sebenarnya.

Maka, janganlah kita anggap blog kita sebagai 'satu tempat mengajar orang lain' ,tetapi lihatlah blog kita sebagai 'satu medan memperbaiki diri, dan mengajak orang lain kle arah yang sama'.

Manfaatkanlah minat berblog dan kelebihan yang Allah kurniakan.
Jadilah da'ie yang berblog,
Bukan sekadar blogger yang berdakwah,

Allah ! kata2 yang sangat bermakna kan,
Semua orang ada caranya tersendiri yang Allah berikan kepadanya,
Mungkin dia tidak pandai menulis tetapi fasih berkata2,mempunyai perwatakan yang disegani oleh orang lain,
Kerana kita semua khalifah di bumi Allah,




waallahu'lam
Teruskan perjuangan ini selagi terdaya,
InsyaAllah,
21022014


Catat Ulasan