Selasa, 11 Februari 2014

Taatnya 'Si Cacat"...

Assalamualaikum..



Alhamdulilah,semalam penulis ada post di FB berkaitan belajar dengan alam. InsyaAllah, entry ini akan bercerita tentang kisah tentang alam. Hujan renyai-renyai dan musim sejuk yang kita alami banyak mengajar kita tentang kuasa alam, kuasa Allah swt. Lihat ke luar lihat anak-anak kucing duduk kesejukan, burung tidak lagi nampak berterbangan di langit, hanya angin yang membelah alam. Di sekeliling rumah hanya sawah padi yang nampak kehijauan. Dimana si matahari ini? Rajuknya mungkin ramai yang tidak senang. Mungkin si ibu merungut kain di jemuran tidak kering. Namun ada pula yang menyenanginya.

Kelihatan cacing cuba memanjat dinding rumah. Bagaimana boleh sampai ke sini?. Kira-kira si kecil ini cuba 'bercuti' dari fitrahnya di dalam tanah. Habitat hidupnya dalam tanah menghasilkan pengudaraan yang baik, air cepat meyerap, membendung tanah dan membolehkan tumbuhan itu hidup dengan suburnya. Satu tanggujawab yang cukup baik kepada alam. Bagi kita berfikir di mana matanya, tangannya, kakinya, telinganya, dan mulutnya. Tetapi jasanya kepada alam sangat besar. 

Berbekalkan sistem deria dan perkumuhan yang berpaksi di kulitnya, cacing amat sensitif pada cahaya. Anugerah ini menjadi penyuluh sepanjang hayatnya yang gelap dan kelam di dalam tanah. Mungkin kita lupa, suatu ketika nanti si kecil ini akan menemani kita. Setelah cacing berjasa di tanah, dicangkul dijadikan umpan memancing di tepian kali, direntap si ikan keli, dijual di pasar, dibeli oleh si ayah, dibawa pulang dan dimasak si ibu kemudian dijamu kepada keluarga.

Kelak nanti,bila tiba masanya si cacing akan berjasa kepada jasadku nanti. Belajar dari cacing ini bagaimana pula peranan kita? Apa bakti kita? Apa manfaat yang dapat kita berikan kepada yang lain?.
Sesungguhnya, Allah tidak menjadikan sesuatu itu tidak sia-sia.

Jom, kita sama-sama belajar daripada alam. Merenung kitaran hidup kita di bumi Allah ini.

"Sesungguhnya dunia adalah manis dan indah. Allah telah menjadikan kamu sebagai khalifah di dunia. Lalu, Allah melihat bagaimana kamu beramal".





Semoga entry yang ringkas memberi peringatan kepada kita,
11022014,
Meneruskan perjalanan,
:)



Catat Ulasan