Isnin, 3 Februari 2014

Luqman Al-Hakim:Hati dan Lidah...

Alhamdulilah,




InsyaAllah,entry yang ringkas ini akan bercerita tentang seorang yang namanya Allah memberi penghormatan yang tinggi dengan menamankan salah satu surah dalam Al-Quran dengan namanya iaitu surah Luqman.Di dalam surah Luqman itulah Allah mengabadikan kata mutiara dari nasihat-nasihat Luqman untuk memberi ingatan kepada semua dan menjadi panduan kepada kita.Nasihat-nasihat ini sebenarnya semua datang dari Allah,tetapi Allah letakkan kepada lisan Luqman yang kemudiannya disampaikan kepada puteranya.

Kisahnya,

Pada suatu hari,Luqman disuruh oleh tuannya untuk menyembelih seekor kambing,lalu berkata si tuan kepada Luqman :Wahai Luqman! Pisahkanlah dari kambing ini,dua ketul daging yang paling istimewa sekali! Maka Luqman pun memotong lidah dan hati kambing itu,serta dihulurkannya kepada tuannya.

Pada ketika yang lain,si tuan datang lagi,serta menyuruh Luqman menyembelih seekor kambing yang lain pula.Kemudian,berkata si tuan itu, 'Wahai Luqman,Pisahkanlah dari kambing ini,dua ketul daging yang paling tidak elok sekali dari kambing ini.Maka Luqman sekali lagi mengambil lidah dan hati kambing itu,kemudian diserahkannya kepada tuannya.

Si tuan merasa takjub dan hairan,dia berkata kepada Luqman,Wahai Luqman,dahulu aku minta dua ketul daging yang istimewa dari seekor kambing,engkau berikan aku lidah dan hati.Kali ini,aku minta pula dua ketul daging yang tidak elok sekali dari seekor kambing,engkau berikan aku lidah dan hati juga,bagaimana halnya .Tolonglah jelaskan kepadaku.

Luqman menjawab :Ya tuanku,sebenarnya ,tiada sesuatu anggota pun yang lebih baik dari lidah dan hati ,jika keduanya memang baik.Sebaliknya pula,tiada sesuatu anggota yang lebih buruk dari lidah dan hati,jika keduanya memang jahat.

Memanglah lidah dan hati itu merupakan tempat kita menyimpan segala rahsia kita.Kedua-duanya memainkan peranan yang penting dalam menentukan budi pekerti dan kelakuan manusia.Apabila baik lidah dan hati manusia,baiklah kelakuannya.Sebaliknya,apabila jahat lidah dan hati manusia,jahatlah juga kelakuannya.

Rasulullah bersabda :

"Tiada akan lurus keimanan seseorang hamba sehingga lurus hatinya.Dan tiada akan lurus hatinya sehingga lurus pula lidahnya".


Ayuh,kita sama-sama menjaga hati dan percakapan kita.


waallahu'lam
03022014
Catat Ulasan